Розвиток творчого потенціалу вчителя і учнів
шляхом впровадження педагогічних технологій (зокрема, комп’ютерної підтримки).
Тому у листі Міністерства
освіти і науки України № 1/9-304 від 17.06.2002 р. "Про організацію
навчального процесу у вищих навчальних закладах у 2002/2003 навчальному
році" на виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України від
20.12.2001 № 13/7-18 «Про стан комп'ютерної підготовки майбутніх вчителів та
рівень забезпечення сучасною комп'ютерною технікою вищих педагогічних навчальних
закладів I-IV рівнів акредитації» поставлено завдання при розробці навчальних
планів підготовки фахівців з педагогічних спеціальностей ввести навчальну
дисципліну «Методика застосування комп'ютерної техніки при викладанні
навчальних дисциплін»
В даний час виділяють такі
основні підходи до інформатизації навчання:
1) використання
інформаційних технологій для ефективного пошуку, збереження і використання
професійної інформації;
2) застосування засобів
інформаційних технологій у якості технічних засобів навчання;
3) використання
автоматизованих навчальних систем., розроблених на основі ідеї предметних
віртуальних середовищ;
4) проведення ефективного
контролю і діагностики знань з допомогою комп'ютерних тестових програм.
Методична система комп'ютеризованого
навчання шкільного навчального предмета повинна орієнтуватися на використання
інформаційних технологій:
по-перше, у якості засобів
підтримки традиційних форм і методів навчання;
по-друге, бути легко
адаптованою (апаратно і програмне) до конкретних умов навчання, здійснення
особистісно-орієнтованого підходу в навчанні;
по-третє, містити в собі
підсистему підготовки і перепідготовки вчителів, орієнтовану на конкретне
застосування інформаційних технологій у навчанні предмету.
Серед форм підготовки
вчителів до оволодіння комп'ютеризованими (методиками навчання перспективними
є: семінар, комп'ютерний ;практикум, комп'ютерна телеконференція.
При освоєнні навчальних
програм у шкільній практиці особливу увагу необхідно звертати на системність, комплексність
підходу до цієї проблеми. Системний підхід передбачає врахування багатьох
чинників, (насамперед: вартість програмних і технічних засобів навчання,
відповідність навчальних програм шкільним програмам навчальних предметів,
спосіб використання навчальних програм і їх місце в навчальному процесі,
поєднання навчальних програм із традиційними методами навчання, підготовленість
вчителів і учнів до застосування комп'ютерних програм).
В практиці інформаційними
технологіями навчання називають всі технології, що використовують спеціальні
технічні інформаційні засоби (ЕОМ аудіо, кіно, відео).
Коли комп'ютери стали широко
використовуватися в освіті, з'явився термін "нова інформаційна технологія
навчання”. Взагалі кажучи, будь-яка педагогічна технологія – це інформаційна
технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає інформація
і її рух (перетворення). На наш погляд, більш вдалим терміном для технологій
навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія.
Комп'ютерні технології
розвивають ідеї програмованого навчання, відкривають абсолютно нові, ще не
досліджені технологічні варіанти навчання, пов'язані з унікальними можливостями
сучасних комп'ютерів і телекомунікацій. Комп'ютерні (нові інформаційні)
технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації учню, засобом
з основним напрямом роботи сучасної школи є використання інформаційних
технологій в процесі навчання. Діапазон використання комп'ютера в
навчально-виховному процесі дуже великий: від тестування учнів, обліку їх
особових особливостей до гри. Комп'ютер може бути як об'єктом вивчення, так і
засобом навчання, тобто можливі два види напряму комп'ютеризації навчання:
вивчення інформатики і також його використання при вивченні різних предметів.
При цьому комп'ютер є могутнім засобом підвищення ефективності навчання. Ми,
вчителі, ще ніколи не мали такого могутнього засобу навчання в своїй роботі.
Комп'ютерна технологія може
здійснюватися в наступних трьох варіантах:
I – як
"проникаюча” технологія (використання комп'ютерного навчання по окремих
темах, розділах для окремих дидактичних задач).
II – як
основна, визначаюча, найзначущіша з частин, що використовуються в даній
технології.
III – як
монотехнологія (коли все навчання, все управління навчальним процесом,
включаючи всі види діагностики, моніторинг, спираються на використання
комп'ютера).
Класифікаційні параметри
технології
За рівнем
використання: загальнопедагогічна.
За
основним чинником розвитку: соціогенна + психогенна.
За
концепцією засвоєння: асоціативно-рефлекторна.
За
орієнтацією на особові структури: інформаційна + операційна.
За
характером змісту: проникаюча, придатна для будь-якого змісту.
За типом
управління пізнавальною діяльністю: комп'ютерна.
За
організаційною формою: індивідуальна + система малих груп.
За
підходом до дитини: співпраця.
За
визначаючим методом: інформаційна + операційна, діалогічна + програмове
навчання.
За
напрямом модернізації: ефективність організації і управління.
За категорією учнів: всі
категорії.
Акцент
цілей
Формування
умінь працювати з інформацією, розвиток комунікативних здібностей.
Підготовка
особи "інформаційного суспільства”.
Дати
дитині так багато навчального матеріалу, як тільки він може засвоїти.
Формування
дослідницьких умінь, умінь ухвалювати оптимальні рішення.
Концептуальні
положення
Навчання
– це спілкування дитини з комп'ютером.
Принцип
адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини.
Діалоговий
характер навчання.
Керованість:
у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання.
Взаємодія
дитини з комп'ютером може здійснюватися по всіх типах: суб'єкт – об'єкт,
суб'єкт – суб'єкт, об'єкт – суб'єкт.
Оптимальне
поєднання індивідуальної і групової роботи.
Підтримка
у учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером. Необмежене навчання:
зміст, його інтерпретації і додатки як завгодно великі.
Особливості
змісту
Комп'ютерна технологія
ґрунтується на використанні деякої формалізованої моделі змісту, яка
представлена педагогічними програмними засобами, записаними в пам'ять
комп'ютера, і можливостями телекомунікаційної мережі.
Головною особливістю
фактологічної сторони змісту освіти є багатократне збільшення
"підтримуючої інформації”, наявність комп'ютерного інформаційного
середовища, що включає на сучасному рівні бази інформації, гіпертекст і
мультимедіа (гіпермедіа), мікросвіти, імітаційне навчання, електронні
комунікації (мережі), експертні системи.
Бази даних. Під базами даних
розуміються технології введення, систематизації, зберігання і надання
інформації з використанням комп'ютерної техніки. Бази даних можуть включати до
складу інформаційного масиву різну статистичну, текстову, графічну і
ілюстративну інформацію в необмеженому об'ємі з обов'язковою її формалізацією
(уявленням, введенням і висновком в комп'ютер визначеної, характерної для даної
системи формі – форматі). Для цілого ряду інформації, що традиційно
переробляється, існують стандартні формати її уявлення, наприклад:
бібліографія, статистичні дані, реферати, огляди і інші.
Бази даних використовуються
в навчанні для оперативного надання вчителю і учню необхідною інформації, що не
увійшла до підручників і допомог, як безпосередньо в дидактичному процесі, так
і в режимі вільного вибору інформації самим користувачем (сервісний режим).
Бази знань. Бази знань є
інформаційними системами, що містять замкнутий, не підлягаючий доповненню об'єм
інформації по даній темі, структурованій таким чином, що кожний її елемент
містить посилання на інші логічно пов'язані з ним елементи з їх загального
набору. Посилання на елементи, що не містяться в даній базі знань, не
допускаються. Така організація інформації в базі знань дозволяє учню вивчати її
в тій логіці, яка йому найбільш переважна в даний момент, оскільки він може за
своїм бажанням легко переструктурувати інформацію при знайомстві з нею. Звичним
бібліографічним аналогом бази знань є енциклопедії і словники, де в статтях
містяться посилання на інші статті цього ж видання. Програмні продукти, що реалізовують
бази знань, відносяться до класу HIPERMEDIA (надсередовище), оскільки вони
дозволяють не тільки здійснювати вільний вибір користувачем логіки ознайомлення
з інформацією, але дають можливість поєднувати тексто-графічну інформацію із
звуком, відео- і кінофрагментами, мультиплікацією. Комп'ютерна техніка, здатна
працювати в такому режимі, об'єднується інтегральним терміном MULTIMEDIA
(багатоваріантне середовище).
Апаратні засоби multimedia,
разом з базами знань дозволили створити і використати в навчальному процесі
комп'ютерні імітації, мікросвіти і на їх базі дидактичні і розвиваючі ігри, що
викликають особливий інтерес у дітей.
Комп'ютерне тестування рівня
навченості школяра і діагностика параметрів його психофізичного розвитку
доповнюється використанням експертних систем – підсистем, що здійснюють мережні
оцінні процедури і видаючих результати з певним ступенем точності.
Ці програмні засоби
застосовуються залежно від навчальних цілей і ситуацій: в одних випадках
необхідно глибше зрозуміти потреби учнів; в інших – важливий аналіз знань в
наочній області; в третіх – основну роль може грати облік психологічних
принципів навчання.
Багатющі можливості
представлення інформації на комп'ютері дозволяють змінювати і необмежено
збагатити зміст освіти, включаючи в нього інтегровані курси, знайомство з
історією і методологією науки, з творчими лабораторіями великих людей, з
світовим рівнем науки, техніки, культури і суспільної свідомості.
Комп'ютерні засоби навчання
називають інтерактивними, вони володіють здатністю "відгукуватися” на дії
учня і вчителя, "вступати” з ними в діалог, що і складає головну
особливість методик комп'ютерного навчання.
В I і II варіантах
комп'ютерних технологій вельми актуальне питання про співвідношення комп'ютера
і елементів інших технологій.
Комп'ютер може
використовуватися на всіх етапах процесу навчання: при поясненні (введенні)
нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі рівня навчальних досягнень.
При цьому для дитини він виконує різні функції: учителя, робочого інструменту,
об'єкту навчання, колективу, ігрового середовища, що співпрацює.
У функції вчителя комп'ютер
представляє:
джерело
навчальної інформації (частково або повністю замінюючий вчителя або книгу);
наочна
допомога (якісно нового рівня з можливостями мультимедіа і телекомунікації);
індивідуальний
інформаційний простір;
тренажер;
засіб
діагностики і контролю.
У функції
робочого інструменту комп'ютер виступає як:
засіб
підготовки текстів, їх зберігання;
текстовий
редактор;
графічний
пристрій, графічний редактор;
обчислювальна
машина великих можливостей (з оформленням результатів в різному вигляді);
засіб
моделювання.
Функцію об'єкту навчання
комп'ютер виконує при: програмуванні, навчанні комп'ютера заданим процесам;
створенні програмних продуктів; вживанні різних інформаційних середовищ.
Використання комп’ютера
розширяє можливості учителя під час підбору матеріалу до уроку і форм
навчальної роботи, робить уроки яскравими та цікавими, інформаційно та емоційно
насиченими.
Традиційний метод навчання
частіше за все є уроком, де вчитель намагається передати одночасно всьому класу
суму знань, визначену програмою. За недоліком часу менше приділяється увага
самостійній роботі, а тим більше індивідуальній роботі з кожним учнем. Контроль
знань недосконалий, зазвичай усний опит і фронтальні письмові роботи, а
критерієм служить оцінка. В таких умовах важко зацікавити учнів, мають місце
елементи примушення, коли тільки оцінка в журналі і страх перед сімейним
скандалом або честолюбство примушує багато учнів "зубрити" нецікавий
або незрозумілий параграф підручника.
Серед найістотніших
недоліків традиційного методу навчання можна виділити наступні:
- в
традиційному навчанні, що історично склалося і встояло, не існує чітких
критеріїв оцінки особистості людини, зокрема, його знань;
- в
класичному процесі навчання відсутній хороший зворотний зв'язок, вчитель
позбавлений можливості відразу ж взнати, як учень засвоїв навчальний матеріал;
-
неможливість індивідуалізувати темп навчального процесу примушує вести навчання
з розрахунку на "середнього" учня, від цього страждають і більш
слабкі і більш здатні;
- робочий
час викладача використовується нераціонально, неефективно;
-
результати навчання знаходяться в прямій залежності від педагога, кваліфікація
якого не завжди найвища і не може завжди бути такою.
Інформаційна оснащеність,
масштаби і ефективність використовування засобів обчислювальної техніки увійшли
у наш час до числа найважливіших показників рівня науково - технічного
прогресу. Інформатизація освіти повинна випереджати інформатизацію інших
напрямів суспільної діяльності, бо саме тут закладаються соціальні,
психологічні, загальнокультурні, а також - що особливо важливо для економіки -
професійні передумови інформатизації всього суспільства. Інформатизація освіти
створює передумови для широкого впровадження в практику психолого -
педагогічних розробок, що забезпечують перехід від механічного засвоєння
фактологічних знань до оволодіння умінням самостійно набувати нових знань;
забезпечує залучення до сучасних методів роботи з інформацією,
інтелектуалізацію навчальної діяльності.
Інформаційні технології
навчання орієнтовані на індивідуалізацію навчання в умовах колективної
діяльності в рамках єдиного навчально - виховного процесу. Якщо ж говорити про
основні функції комп'ютера в учбовому процесі, то він виступає як об’єкт
вивчення і засіб навчання. Кожній з цих функцій відповідає свій напрям комп'ютеризації
навчання.
Перше з них припускає
засвоєння знань, умінь і навиків, які дозволяють успішно використовувати
комп'ютер при вирішенні різноманітних завдань або, іншими словами, оволодіння
комп'ютерною грамотністю.
Другий напрям бачить в
комп'ютері перш за все могутній засіб навчання, який здатний значно його ефективність.
Вказані два напрями і
складають основу комп'ютеризації навчання.
Здійснення соціальних і
економічних реформ зробило необхідним і можливим побудову в Україні
інформаційного суспільства, що ставить перед системою освіти завдання
формування інформаційної культури у всіх громадян країни і робить
інформатизацію галузі одним з найважливіших напрямів реформування освіти.
Для реалізації процесу інформатизації освіти
необхідна підготовка фахівців - користувачів конкретного прикладного
програмного забезпечення, що використовується в учбовому процесі і управлінні
освітою.
Можна виділити основні
напрями використання інформаційних технологій в навчанні і управлінні освітою:
-
використання комп'ютера і засобів інформаційних технологій як засіб навчання,
дидактичного засобу для моделювання різних об'єктів і процесів, підвищення
рівня наочності при викладі навчального матеріалу, його систематизації і
логічного впорядковування, тренуванні, контролю засвоєння знань;
-
використання автоматизованих навчальних систем (АНС);
-
використання комп'ютерних телекомунікацій в освіті;
-
навчання професійному користуванню засобами інформаційних технологій в освіті
(системи різного призначення, автоматизовані робочі місця);
-
використання технології синтезу інформаційних середовищ, технології мультимедіа
в навчанні і управлінні освітою;
- використання
засобів інформаційних технологій в психолого - педагогічних дослідженнях.
Відповідно до перерахованих
напрямів можна виділити наступні методи використання інформаційних технологій в
навчанні:
-
побудова системно-інформаційної картини миру і віддзеркалення об'єктивної
реальності за допомогою комп'ютерного програмного забезпечення, навчання за
допомогою інформаційних моделей, вивчення об'єктів і процесів реального світу,
що адекватно відображають єство;
-
впровадження ігрових методів активного навчання, формуючих навики відбору
індивідуальних і колективних рішень на основі аналізу альтернативних варіантів;
-
розробка інформаційних технологій на базі принципів розвиваючого навчання з
урахуванням психолого-педагогічних основ комп'ютеризації навчання;
-
розробка педагогічних програмних засобів (ППЗ) за допомогою сучасних авторських
систем (інструментальних засобів викладача);
-
безперервність використання засобів інформаційних технологій протягом всього
періоду навчання, всебічний охоплення учбового процесу;
-
однотипність і уніфікація технічного, програмного, організаційного і навчально
методичного забезпечень;
-
експертиза, сертифікація і тиражування педагогічних інформаційних технологій з
метою масового впровадження в процес навчання;
-
навчання навичкам рішення задач на комп'ютері за допомогою побудови
математичних, комп'ютерних та інформаційних моделей з використанням сучасного
прикладного програмного забезпечення, інтегрованих пакетів прикладних програм;
-
розробка педагогічного моніторингу з використанням інформаційних технологій;
-
створення банку педагогічних знань і педагогічних технологій, дистанційне
навчання, створення освітніх телекомунікаційних мереж, колективне виконання
навчальних проектів.
Впровадження інформаційних
технологій в освітній процес здійснюється перш за все через
комп’ютерно-орієнтований урок, а потім через навчальну комп’ютерну програму.
Навчальна, виховна,
розвиваюча функція уроку забезпечується різними засобами. Одним з таких засобів
є комп'ютер. В сучасній школі комп'ютер все ширше використовується не тільки на
уроках інформатики, але і на уроках математики, хімії, біології, російської
мови, літератури, образотворчого мистецтва, іноземної мови.
Організація навчального
процесу
Урок повинен проводити
вчитель-предметник, оскільки він навчений методиці викладання, знає наочний
матеріал і вікові особливості дітей.
Комп'ютерні завдання повинні
бути складені відповідно до змісту навчального предмету і методики його
викладання, розвиваючи, активізуючи розумову діяльність і формуючи навчальну
діяльність учнів.
Учні повинні уміти
поводитися з комп'ютером на рівні, необхідному для виконання комп'ютерних
завдань.
Учні повинні займатися в
спеціальному кабінеті, обладнаному відповідно до встановлених гігієнічних норм
для закладів освіти.
До переваг комп'ютерної
підтримки як одного з видів використання нових інформаційних технологій в
навчанні можна віднести наступні:
можливість
конструювання комп'ютерного матеріалу для конкретного уроку;
простоту
розробки наявних програмних засобів;
можливість
поєднання різних програмних засобів;
можливість
адаптації до умов і потреб конкретного навчального закладу;
спонукаючий
аспект активізації діяльності учнів.
Комп'ютерна підтримка
повинна бути одним з компонентів навчального процесу і застосовуватися там, де
це доцільно.
При розробці комп'ютерної
підтримки конкретного предмету необхідно визначити:
які теми
доцільно "підтримувати" комп'ютерними завданнями і для вирішення яких
дидактичних завдань;
які
програмні засоби доцільно використовувати для створення і виконання
комп'ютерних завдань;
які
попередні уміння роботи на комп'ютері повинні бути сформовані у учнів;
які уроки
доцільно робити комп'ютерними;
як
організувати комп'ютерні заняття.
Можна виділити наступні
етапи розробки комп'ютерної підтримки:
Вибір
навчального предмету або конкретного його розділу і навчальної програми.
Аналіз
змісту, що відноситься до вибраного фрагмента навчальної діяльності, і методики
його викладання з метою обґрунтовування необхідності проведення комп'ютерних
уроків.
Проектування
набору завдань для комп'ютерних уроків.
Вибір програмних засобів для
розробки завдань.
Розробка
комп'ютерних завдань з використанням програмних засобів.
Експертиза,
апробація і редагування розроблених комп'ютерних завдань.
Розробка
методичних рекомендацій для вчителя-предметника і учнів.
Попередні
знання і уміння по інформатиці
Заняття з
використанням комп'ютерної підтримки можуть проводитися тільки в тих класах, де
учні вивчають інформатику паралельно з наочними курсами, або потрібно провести
хоча б 5 ознайомлювальних уроків в комп'ютерному класі.
До початку комп'ютерних
уроків учні повинні знати:
правила
техніки безпеки;
поняття
"інформація", "комп'ютер", "програма",
"меню", "робочий стіл", "значок", "графічний
редактор", "текстовий редактор";
що
пристроями введення інформації є клавіатура і маніпулятор "миша";
основні
інструменти текстового редактора;
основні
інструменти графічного редактора.
Учні
повинні уміти:
користуватися
алфавітно-цифровим блоком клавіатури;
використовувати
маніпулятор "миша";
працювати
з командами, відкрити і закрити меню файл;
створювати
і редагувати прості графічні і текстові зображення з використанням
інструментального меню.
Уроки з використанням
комп'ютера проводяться разом із звичайними заняттями, де можливе і доцільне
використання комп'ютерів для вирішення приватних завдань уроку, щоб учні глибше
зрозуміли тему уроку і творчо проявили себе.
Комп'ютер значно розширив
можливості пред'явлення навчальної інформаціїВикористання кольору, графіки,
звуку, сучасних засобів відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації і
середовища.
Комп'ютер дозволяє усилити
мотивацію учня. Не тільки новизна роботи з комп'ютером, яка сама по собі сприяє
підвищенню інтересу до навчання, але і можливість регулювати пред'явлення
учбових задач по ступеню трудності, заохочення правильних рішень позитивно
позначається на мотивації моїх учнів.
Крім того, комп'ютер
дозволяє повністю усунути одну з найважливіших причин негативного відношення до
навчання – неуспіх, обумовлений нерозумінням, значними пропусками в знаннях.
Працюючи на комп'ютері, учень дістає можливість довести рішення задачі до
кінця, спираючись на необхідну допомогу. Одним з джерел мотивації є цікавість.
Можливості комп'ютера тут невичерпні, і дуже важливо, щоб ця цікавість не стала
превалюючим чинником, щоб вона не затуляла навчальні цілі.
Коли мова заходить про
використання комп'ютера в діяльності вчителя-предметника, виникає відразу
декілька питань:
1)
доцільність використання комп'ютера |