"Став школярем — став "дорослим"", — говорять
багато батьків.
Але ж якщо замислитися, йому-бо лишень 6—7 років. Не така вже й дорослість.
Просто додалося в житті відповідальності, а безтурботності і спонтанності
поменшало. Життя тепер йде за суворим режимом.
Добре, якщо дитина з дитинства до цього привчена. На довгі 11 років час
маленької людини розділений на 45-хвилинні уроки та 15-хвилинні перерви. Від
дитини вимагається сидіти тихо і стримано, тому їй так дуже хочеться побігати і
попустувати.
Перший раз у перший клас — це, звичайно ж, велика і радісна подія. Але
в житті дитини це ще й колосальний стрес, особливо якщо вона не ходила у
дитячий садочок. Навіть найсміливіша дитина відчуватиме хвилювання від того
нового, що входить у її життя, тривогу від невідомості, яку несе оце нове
життя, радісне збудження від переходу в новий статус — більш дорослої і
самостійної людини.
У життя школяра входять не тільки розклад, а й необхідність займатися
тим, що потрібно, а не тільки тим, що ціка¬во. І батькам, і вчителю важливо
знати: треба організувати життя школяра так, щоб завжди залишався час на нього
са¬мого, на його власні бажання, хоч якими безглуздими вони здавалися б
дорослим (гратися в машинки чи ляльки, читати, розфарбовувати).
Дітей, які сприймали б на¬вчання в школі як радісне і за¬хоплююче
заняття, — одиниці. Майже для всіх школа — це пра¬ця, робота, яка вимагає
чималих затрат і відмов від чогось, що по¬добається.
Дивно, але факт: ми, дорослі, повертаючись зі своєї роботи, вважаємо,
що відпочинок ми за¬робили і можемо подивитися те¬левізор (значно безглуздіше
заняття, ніж гра, слухання музики чи розмови дітей по телефону), а дитина, відсидівши
у школі шість уроків, сходивши на музику і на плавання (де їй знову-таки
дово¬дилося слухатися тренера чи вчи¬теля), на нашу дорослу думку, від¬починку
не заслужила, особливо якщо ще не зробила уроки.
Дитині необхідно відпочи¬вати, тим більше в початковій школі. Звичайно,
природа дала їй величезний ресурс, і вона може витримати майже будь-яке
на¬вантаження. Але якою ціною? Ціною свого здоров'я. За даними Міністерства
охорони здоров'я, до закінчення школи більшість її випускників уже має букет хронічних
захворювань. Здоро¬ва дитина в 11-му класі — велика рідкість. А здорового
відмінника можна записати в Червону книгу як зникаючий вид.
Зі школярем відбувається і таке важ¬ливе психологічне явище: його
почина¬ють оцінювати сторонні. Коли він був малюком, його оцінювали в основному
тільки мама і тато. Дитина звикла до того, якою їй треба бути, щоб мама не
кричала, а тато похвалив. У школі її по¬чинають оцінювати інші,
"чужі" люди. І оцінювати дуже конкретно — у цифрах. Оскільки
очевидно, що діти — різні, а шкільна програма — одна на всіх, то точно
станеться так, що якась дитина абсолютно не відповідатиме тим чи ін¬шим вимогам
програми й одержуватиме погані оцінки. Цю шкільну неминучість часто не хочуть
прийняти ні батьки, ні вчителі, ні згодом діти. Шкільна оцінка абсолютно
необґрунтовано стає такою значимою, що за нею дуже часто губить¬ся сама дитина.
Одержавши "два" з ма¬тематики і відповідну реакцію дорослих, дитина
часто починає почуватися поганою. Не просто тому, що погано написала контрольну,
а поганою остаточно і безповоротно.
Відчуття власної „поганості” переносити дуже важко, дитина намагається
бути кращою. Але хоч яким би був подальший результат, вона опиняється в пастці.
Від старання виправитися вона починає хвилюватися, тривожиться і знову робить
багато помилок, навіть якщо знає матеріал. Вона знову одер¬жує погану оцінку й
осо¬бливу реакцію дорослих, остаточно почувається "поганою" і
недостойною.
Якщо їй вдається справи¬тися з тривогою, одержати хорошу оцінку і після
цього схвальну реакцію, дитина може почуватися хорошою.
Але хорошою з умовою, котру тепер треба завжди виконувати, інакше тебе
не вважатимуть хорошою, а значить — не любитимуть. У результаті, як ми вже
знаємо, дитина звикає орі¬єнтуватися в усьому на зовнішню оцінку, хоч хто і в чому
б її оцінював. Вона стає залежною і невільною, її самооцінка зни¬жується,
впевненість у собі зникає, бажання вчитися вмирає оста¬точно.
Школа – тяжка повинність?
Якщо першоклас¬ник у свій перший день іде до школи з перед¬чуттям
майбутнього дива, з великим інтере¬сом до нового шкільного життя, то вже через
кілька тижнів він розуміє, що таке школа: багато неприємного старання, дивних і
жор¬стких правил, осуду, критики і насильства над його особистістю. Щоденний
похід сприймається ним як тяжка повинність. Зникає мотивація, інтерес до
навчання. На жаль, дуже багато таких дітей і багато таких шкіл. Але є й інші
навчальні заклади, й інші діти, які йдуть туди з радістю, бо їхня школа — це те
місце, де їм по-справжньому цікаво. Хотілося б, щоб це було повсюдно, але...
надто від багатьох факторів усе за лежить.
ЧИМ МОЖУТЬ
ДОПОМОГТИ БАТЬКИ СВОЄМУ ШКОЛЯРЕВІ?
• Знайти школу і першого вчителя для якого важливі самі діти, а не
тільки шкільна програма. Хороший учитель розуміє, як дати флегматичній дитині
трохи більше часу, що краще дати надто активній дитині порухатися, ніж
змушувати її сидіти смирно і яке дати завдання обдарованій і швидкій, щоб вона
не нудьгувала і не відволікала інших. Якщо вам говорять: їх майже сорок
чоловік, а я одна ( тому їхнє головне завдання — мене слухатися), замисліться.
Талановитий учитель усвідомлює просту істину: діти різні і, як мінімум, з цим
так чи інакше доведеться мати справу, а як максимум – це чудово. Якщо ви
віддаєте дитину до школи в 6 років, зверніть увагу на режим дня, чи є в цій
школі можливість для ден¬ного сну (відпочинку), чи знаходяться молодші класи в
окремому крилі. Урок у шестиліток повинен тривати 30—35 хви¬лин, а не 45, адже
вони набагато швидше стомлюються.
• Рука готова до письма тільки в 7 ро¬ків через фізіологічні особливості
роз¬витку. Замість критики за криві букви першокласники гостро потребують
по¬хвали і підтримки. Як зміцнити руку? Більше ліпити з пластиліну, тіста,
гли¬ни.
• Примус — ворог навчання. Цікаве запам'ятовується легко і надовго.
• Дуже важливо батькам (бабусям, дідусям).і самим дітям усвідомити, що
двійка — це прикро, але не смертельно. Шкільні оцінки дуже часто оцінюють не
нас самих і навіть не наші знання, а нашу здатність показувати вузький спектр
знань у навчальній ситуації. По суті — наше вміння відповідати на запити
освітньої системи. Кожен із вас знає не одну історію про те, як трієчники і
двієч¬ники вашого класу ставали успішними і відомими людьми у своїй професії.
Отож двійка говорить про те, що дитині важ¬ко сприймати щось зі шкільних вимог.
І найкраще, якщо вдасться розібратися, що ж саме дитині дається важко і
допо¬могти їй у цьому.
• Навчитися помилятися. Дозволяти помилятися дитині, щоб у неї не
виникало відчуття її тотальної "поганості". Для цього батькам
непогано б самим уміти визнавати свої помилки. Це вдається, якщо ми знаємо, що
наші помилки — не ми самі, що помилка — це наша невда¬ла дія чи рішення. Але
ко¬жен із нас при цьому може залишатися таким, яким він є — достатньо хоро¬шим,
яким створила при¬рода. Природа не народжує лиходіїв і негідників, вони стають
такими, бо колись вони самі і багато хто на¬вколо почали вважати їх саме
лиходіями і негідни¬ками. Помилка, невдача, провал — лише маленька частина
життя людини. Але не вона сама.
• Бути на боці дитини. Бути на боці дитини — не значить заохочувати її
ви¬тівки чи потурати її грубо¬сті. Це запитати себе: "Що відбулося? Як це
сталося саме з нею? Що не так у її шкільному чи внутрішньо¬му житті? Як
допомогти їй уникнути нових неприєм¬ностей і конфліктів?"
Коли батьки сліпо вірять скаргам на своє чадо, не вдаючись у подробиці
("він змусив мене червоніти!"), дитина відчуває самотність,
без¬захисність, почувається зрадженою найближчими людьми.
• Розуміти, що у шко¬ляра в житті повинна бути присутня радість. Якщо
не вдається одержувати її в школі, то було б непогано, якби ви дозволяли дитині
організовувати її самій. Здорова дитина здатна забезпечити себе заняттям, у
яко¬му вся її істота відпочивала б і наповню¬валася новою силою. Ця сила їй
потрібна для того, щоб було легше займатися як тим, що подобається і вимагає
зусиль, так і тим, що не подобається і вимагає колосальних психологічних
затрат. Іде¬ально, звичайно, якби дитина (як і ви самі) одержувала багато
задоволення від будь-якої справи, якою займається.
ЯК ОТО – БУТИ
ШКОЛЯРЕМ
Спробуймо відчути ситуацію, побувавши на місці першокласника:
Я дізнався, що стану школярем! Це значить, що в мене буде портфель, у
ньому буде багато зошитів, ручок і всілякої цікавої всячини. Я буду ходити до
школи і вчитися — займатися серйозною справою. Я пишаюся, адже я вже такий
дорослий. Мені здається, що в школі мені буде дуже цікаво, вчителька
розповідатиме багато нового, а я буду старатися одержувати п'ятірки. Тоді мама
і тато будуть мною пишатися.
Першого дня я пішов до школи з радістю, хоча й хвилювався трохи. Мама
хвилювалася теж, і я зрозумів, що все серйозно. Цього дня мені багато про що
довелося дізнатися: про нашу вчительку, наш клас, дітей із нашого класу,
познайомитися зі своїм сусідом по парті, запам’ятати, де їдальня, а де
спортзал. Тому я дуже стомився і на всі запитання дорослих: "Ну, як твій
перший день у школі?" -
Відповідав про всяк випадок: "Усе добре", але насправді я ще
не дуже зрозумів, добре там чи ні.
Потім, звичайно, з'ясувалося, що в цій школі не все так просто. На
уроці розповідають не завжди про цікаве, а намагатися слухати, якщо нудно, дуже
важко, відразу хочеться зайнятися чимось цікавішим, а коли відволікаєшся,
одержуєш зауваження. Одержувати зауваження - дуже неприємно, особливо — якщо в
щоденник. Неприємно ще тому, що все це несправедливо — я ж відволікаюся не
тому, що я поганий, а просто мені дуже нудно! Коли ж це все закінчується і
починається перерва, з'ясовується, що не можна бігати. Що робити тоді,
незрозуміло, бо бігати хочеться найбільше, я ж 45 хвилин так дуже старався!
Добре ще, коли потім почнеться улюблений урок - тоді хоча б цікаво і сидіти
смирно не так важко, і урок минає швидко.
Нарешті свобода! Уроки закінчилися, можна бігти додому і насолодитися
життям: погуляти в дворі, посидіти за комп'ютером, з Васьком зустрітися. Але
мама говорить: спочатку уроки! І знову сидіти, писати, робити все те, чого я
так не люблю. Якби ви знали, як іноді це не хочеться робити! Тоді я годинами не
можу зосередитися, сиджу, про щось мрію. Приходить мама і сердиться на мене за
те, що
я нічого не зробив. Але я ж стараюся, просто нудно дуже. І що тоді в
цьому хорошого — бути школярем? Якщо майже весь час нудно.
А життя ж навколо таке цікаве, а я в цій школі сиди, після школи сиди,
тато ще хоче записати мене в секцію плавання, а мама — до музичної школи. А
жити коли?" |