Більшість дітей приходить до школи з бажанням "гарно вчитися”. Всі шкільні
успіхи залежать від того, чи зможуть педагоги і батьки зберегти і закріпити у
дитини інтерес до школи. Дитина, яка
ХОЧЕ вчитися, добивається набагато більших успіхів, ніж його не менш здатний
однокласник, який вчиться без бажання.
Чому діти "охолоджуються” в ставленні до школи? Одною з головних причин,
яка може викликати зниження навчальної мотивації, є ХРОНІЧНЕ ВІДЧУТТЯ НЕВДАЧІ,
яке переживає дитина в процесі навчання. Важливо відмітити, що мова іде про
ВІДЧУТТЯ, які може переживати як невстигаючий учень, так і "хорошист”, якщо батьки чекають від
нього тільки відмінних оцінок.
У школі і дома дії дитини постійно ОЦІНЮЮТЬСЯ. Під виглядом допомогти, бажання виправити
помилки і недоліки, дорослі часто зловживають критикою, забуваючи про те, що
оцінка повинна не тільки відображати "дійсний стан справ”, але і надихати
дитину на подальшу напружену роботу.
Ми хочемо Вас познайомити з правилами "техніки оціночної безпеки”, які
допоможуть вашій дитині справитись з
труднощами, зберегти віру в свої сили та інтерес до школи!
Правило перше: не бий лежачого.
"Двійка” /а для когось і "четвірка”/ - достатнє покарання, і не слід двічі
наказувати за одні і ті ж самі помилки. Оцінку своїх знань дитина вже отримала,
дома від батьків вона чекає спокійної допомоги. А як часто отримує нові і вже
несправедливі докори і догани!
Правило друге: щоб усунути у дитини недоліки, помічайте не більш одного за хвилину.
"Знову брудний зошит! І сміття знову не виніс! І речі розкидані! І ранець
не склав! І….” Знайте міру. Ще трохи, і
ваша дитина "відключиться”, перестане реагувати на ваші слова, стане байдужою
до ваших оцінок. Треба вибрати якийсь
один, що для вас особливо нестерпний, і говоріть тільки про нього.
Правило третє: за двома зайцями погонишся….
Порадьтесь з дитиною і починайте з ліквідації тих учбових труднощів, які
найбільш значимі для неї самої. Тут ви швидше зустрінете розуміння. Якщо вас обох непокоїть перш за
все швидкість читання, не вимагайте одночасно і виразності, і переказу.
Правило
четверте і головне: хвалити - виконавця, критикувати - виконання. Дитина здатна будь-яку оцінку сприймати глобально, вважаючи, що оцінюють
всю її особистість. Вчитель оцінює роботу за шкільними нормами: у
співвідношенні з кількістю помилок і помарок. А дитина читає відмітку
по-своєму: "Я-хороша” чи "Я-погана”. В наших силах допомогти їй розділити оцінку її особистості від оцінки її
роботи. Адресувати до особистості дитини треба похвалу: "Молодець, ти вже
навчилася вирішувати задачи в дві дії!” Позитивна оцінка повинна відноситись до
людини, яка стала трішечки знаючою та
уміючою. Але при такій особистій похвалі критика повинна бути якомога більше
безособистісною:
-
"Ти вчинив нечесно!”
замість " Ти брехун!”
-
"В цьому завданні ти
припустив три помилки!” замість "Треба ж бути таким безтямним!”
Ця форма негативних оцінок стимулює виправлення помилок,
але не проявляється негативно на ставленні дитини до занять, на його вірі в успіх.
Правило п’яте і саме важке: оцінюючи успіхи
дитини, не треба порівнювати її з іншими дітьми.
Оцінка повинна порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з
його власними невдачами, а не з успіхами сусіда по парті. Постійно програючи в
змаганнях з більш здатним однокласником, дитина може втратити віру в свої сили.
Шкільні " п’ятірки” і "двійки” порівнюють: "Сидоров, ти сьогодні краще написав диктант,
вже не 16 помилок, а 8. Але "трійку” поставити тобі ще не можу”. І знову
"двійка”. Вчитель в цій ситуації – заручник далеко не ідеальної шкільної
оціночної системи, але мати може своєму сину, який два тижні чесно писав
додаткові диктанти, спекти пиріг і без всякої іронії відмітити малу, але зриму
перемогу над безграмотністю. Навіть самий малий успіх дитини – це її реальний
успіх, перемога над собою, це повинно бути помічене і оцінене належним чином.
Правило шосте: не скупіться на похвалу.
Немає такого двійочника, якого б не можно було б похвалити. Але часто
батьки не вважають потрібним це зробити.
Успішність дитини сприймається як належне: що можна й казати – все в порядку! А от недолікам приділяється
забагато уваги. Прослідкуйте за собою, чи немає у вас звички грати " в одні ворота”?
Правило сьоме: вчіться виділяти в морі помилок острівок успіху.
Оцінювати дитячий труд треба дуже дрібно, диференційовано. Тут не годиться
глобальна оцінка, в якій з’єднані плоди дуже
різних зусиль дитини. Намагайтесь оцінити все
окремо. Наприклад: " Порядок дій при рішенні задачи ти знаєш гарно,
Молодець! Це саме головне при вирішуванні задач. Рахувати ти теж навчився
непогано. Складаєш без помилок. А вот віднімання перевірь ще раз. І записувати
відповідь словами треба ще повчити”. При диференційованій оцінці у дитини немає
ілюзії повного успіху, але нема і відчуття повної невдачі. Виникає ділова
мотивація навчання: "Ще не знаю, але можу і хочу дізнатися”.
Правило восьме: перед дитиною треба ставити гранично конкретні і реальні
цілі.
Типова помилка матері шалуна: "Вітюша, ти мені обіцяєш у школі не бігати?”
Не спокушайте дитину цілями, які не можуть бути виконані, не штовхайте його на
шлях завідомої брехні. Спочатку візьміть
з нього слово, що він не буде битися прямо зараз, коли прийде до школи, до
першого уроку. Якщо він зробив у диктанті 10 помилок, не беріть з нього
обіцянки старанно написати і слідуючий диктант без помилок. Домовтесь з ним, що
помилок буде не більш восьми, і радійте разом з ним, якщо це буде досягнуто.
Правило дев’яте: зробіть свою
оцінку наочною.
Для маленького учня дуже важливо,
щоб оцінка виражалась не тільки на словах, але була матеріалізована в
яких-небудь зримих знаках. Це можуть бути й оцінки, але не як у школі, а десяти
чи навіть стобальні. Але навіть такою дрібною відміткою не можна оцінювати усі
труди дитини. Окремі відмітки заслуговує охайність, швидкість виконання,
помилки на "неуважність” і помилки " на правила”, наявність крапок в кінці кожного
речення і те, що дитина сіла за уроки
вчасно, без нагадування.
Правило десяте: вчить дитину
самостійно оцінювати свої досягнення.
Вміння себе оцінювати є необхідним компонентом вміння
вчитися- головним засобом подолання труднощів. Якщо учень сам може розрізнити в
учительскій " трійці” "четвірку” за грамотність і "одиницю” за почерк; якщо
його навчили радіти тому, що сьогодні він вирішив на один приклад більше, ніж
учора; якщо він може сам розрізнити добре відношення вчителя до нього, не
дивлячись на те, що вона поставила йому погану оцінку; якщо він сам все це
може, то він майже застрахований від почуття безпорадності і невпевненості, з
яким важко зберегти позитивне відношення до навчання і школи. |