До школи без страху ?!
Якщо
ваша дитина пішла в перший клас, будьте готові до того, що день за днем ви
дізнаватиметесь про неї щось нове, особли¬во, якщо вона" не відвідувала
дитсадок. Як встановлюватимуться стосунки з ровесни¬ками? Чи може спокійно
висидіти цілий урок? Чи вміє самостійно переодягатись, запам'я¬товувати
завдання... Попереду у вас багато відкриттів, тому вам варто засвоїти - на дванадцять
років ви також школярі.
Цей
довгий шлях вам належить пройти разом з дитиною - проводжаючи й зустрічаючи,
допо¬магаючи й підштовхуючи вперед, розділяючи всі успіхи й невдачі. Щоб
допомогти малюкові, треба спочатку перебороти свої власні страхи. А для цього
зосередьмося:
Дитина
не зібрана і усе плутає?
Не
лякайтесь - таке можна сказати не лише про вашу дитину, їй просто важко
звикнути до порівняно жорстких рамок шкільного життя, коли не можна робити те,
що хочеться, а потрі¬бно готуватись то до фізкультури, то до малю¬вання за
розкладом. Ви цілком можете впора¬тись з розгубленістю і незібраністю: на
велико¬му аркуші паперу напишіть розклад уроків і напередодні ввечері
поговоріть з дитиною, що необхідно взяти й приготувати до кожного уро¬ку. Щоб
не було проблем з переодяганням, підберіть для шкільних занять максимально
простий і зручний одяг, який дитина зможе зняти і одягнути без сторонньої
допомоги.
Зовсім
не вміє вчитись?
Що ж
тут дивного, адже він - першокласник! Якщо дитині важко висидіти урок чи без
нага¬дування взятись за домашнє завдання, спро¬буйте старий психологічний
прийом - порівнян¬ня дитини з нею самою: "Ти читаєш значно краще, ніж
тиждень тому" чи "Ти так подорослі¬шав відтоді, як став
школярем".
Щодня
вникаючи в шкільні справи своєї ди¬тини, постарайтесь допомогти осмислити усе,
що відбувається. Наприклад, дитя не в змозі зрозуміти важливості підсумку своєї
роботи. Для неї важливіші докладені нею зусилля. Не дорікайте малюкові за не
надто хороший ре¬зультат. Похваліть за старання і лише потім поясніть, як
важливо довести справу до кінця. Постарайтесь разом з дитям найбільш цікаво
побудувати розпорядок дня.
Складнощі
з завданнями?
Навіть
якщо завдання не дуже важливі чи складні, звички вчорашнього, дошкільного життя
іноді не дозволяють малюкові зібратись й налаштуватись на роботу вдома.
Домовтесь з ним, коли він повинен щодня сідати за уроки Можливо, варто зробити
так, щоб малюк спо¬чатку трохи погуляв. Фізіологи вважають, що нове піднесення
фізичної та розумової праце¬здатності настає у дітей близько четвертої години
вечора, і це хороший час, щоб виконати домашнє завдання.
Дитина
стомлюється від занять?
Щоб
дитя швидше адаптувалось до школи, краще не перевантажувати його додатковими
заняттями - в спортивних секціях, музичній школі і т д. Не старайтесь в погоні
за кращими оцінками збільшувати обсяг додаткових за¬вдань. Малюк
стомлюватиметься, а його інте¬рес до навчання може знизитись.
Під
час виконання домашніх завдань краще вимикати радіо та телевізор, щоб у
квартирі було тихо. Тоді увага дитини не розсіюватиметься. Після кож¬ної
півгодини можна зробити невелику перерву й порухатись.
Як
влаштувати учнівський куток?
Мало
хто може похвалитись хорошими житловими умовами, де дитина має окрему кімна¬ту.
Але, принаймні, робоче місце вашому шко¬лярику просто необхідне. Для початку
прибе¬ріть з кімнати усе зайве і зробіть це разом, щоб дитині стало одразу
зрозуміло - починається нове життя з новими більш серйозними реча¬ми. (Але й не
варто викидати з життя дитини усі іграшки - ваш школярик ще дитина, просто для
них має бути окреме місце.)
В
першу чергу йому потрібен стіл з шухлядами, якими користуватиметься лише він,
персона¬льна книжкова полиця й настільна лампа. Стіл повинен стояти біля вікна
так, щоб світло падало зліва. На полицю поставте не тільки підручники, але й
дитячі енциклопедії, атласи, художню літе¬ратуру зі шкільної програми. Добре,
якщо ви знайдете на стіні місце для карти - коли вона постійно знаходитиметься
перед очима, дитина легко запам'ятає географічні назви.
Що
повідомити вчителю?
Інколи
вчителю не позаздриш: понад 20 індивідуальностей в класі, яких треба навчити
ладити один з одним та ще і вчитися. На жаль, далеко не до кожного учня педагог
може знай¬ти підхід. Ось тут і потрібна допомога батьків. Розкажіть учителю про
особливості характеру вашої дитини, чого боїться і на що найбільше ображається.
Знаючи особливості учня, вчи¬тель знайде з ним спільну мову.
Не
зійшлись характерами?
На
жаль і не всі перші вчителі схожі на Мері Поппінс. Цілком ймовірно, що саме
вашу дити¬ну її перший вчитель зачарувати не зможе. Це зовсім не рідкість, тому
панікувати не варто. Дуже часто діти бувають досить прискіпливими в своїх
симпатіях і навіть учительська манера говорити, одягатися чи поводитися з
дітьми може викликати у них антипатію. Якщо ви від¬чуваєте реальне протистояння
учня і вчителя, постарайтесь своїми силами розрядити обста¬новку. Уважно і
спокійно вислухайте дитину, щоб вияснити, в чому суть конфліктів між нею і
вчителем. Поясніть своєму першокласнику, як треба вести себе на уроках, до яких
вимог учителя бути готовим. Дайте малюку відчути, що ви його союзник і
виступаєте на його боці - це для нього дуже важливо. При цьому треба
дотримуватись об'єктивності, показуючи, в чому він помиляється.
|